BMI

Each body has its art… Wist u dat 40% van de te dikke katten een gecastreerde kater betreft? En dat 40% van de te dikke katten tussen de 5-11 jaar is? Ik heb geprobeerd om de BMI van Bowie te berekenen. Dit is niet gemakkelijk. Er bestaan een paar manieren om dit te doen.

Net als bij mensen kan de Body Mass Index (BMI) helpen om hier een beeld van te krijgen. Dit wordt genoteerd in de volgende formule: BMI= lichaamsgewicht : lichaamslengte x hoogte. Bij de kat wordt dit als volgt berekend. De hoogte is de afstand van de schouder tot aan het voetzooltje van de voorpoot. De lengte wordt gemeten van de schouder tot aan het zitbeen.

Een andere manier: Meet de omtrek van de ribbenkast van de kat. Meet de lengte van de achterpoot van de knie tot aan de enkel. Schrijf deze 2 getallen op. Deel nu de maat van de ribbenkast door 0.7062 en trek het resultaat af van de lengte van de poot. Deel dit antwoord door 0.9156. Trek dit nieuwe getal weer af van de lengte van de poot en dan heb je de BMI van de kat. Gemakkelijk, niet?

Of kijk misschien gewoon naar volgende tabel…

 

Op bovenstaande foto woog Bowie 1.37 kg. Op onderstaande foto, gisteren genomen, weegt Bowie 6.50 kg. Ik heb poesmans zijn BMI maar niet berekend. Volgens de Body Condition System tabel zit hij op 6 (soms richting 7 misschien?). En daar kunnen we best mee leven.

6 responses

  1. Amaai wat een ingewikkelde uitleg, niet te volgen op een zondagmorgen, 1 ding wil ik wel kwijt, de bovenste weegschaal herken ik, daar wordt ook alles in gewogen voor het bakken hier…!!!

  2. Maar ik zit helemaal niet in schaal 7!! De dierenartse kent haar vak niet goed. Wij Britjes zijn nu eenmaal struis-gebouwde katten… En ik was één van de grootste kittens uit het nest!

Leave a comment